Egy felvidéki WTF pillanatai Magyarországon

csütörtök, november 06, 2014

Felvidéki magyarként számos érdekes szituációban volt már részem a magyarországi tartózkodásom alatt, ezek közül osztanám meg veletek a számomra legérdekesebbeket, avagy épp a legkiakasztóbbakat. Remélem érdekesnek találjátok.


1. "Wow. Bartaová a vezetékneved, ez annyira különleges. Arra még nem gondoltál, hogy utánanézz, hogy kik az őseid, hogy kaphattad ezt a nevet? "  (Amikor valakinek nem esik le, hogy szlovákiai vagyok) Édesapám feleségül vette anyámat és így lett ez a vezetéknevem; amúgy meg fevidéki vagyok, innen ez a "különleges név".

2. "Az -ová azt jelenti a neved végén, hogy te már férjnél vagy? Mert én úgy tudom, hogy azt jelenti."
Ja, akkor Szlovákiában minden nő születésétől fogva házas. Egyébként meg ez egy névutó, amit minden női vezetéknévhez csatolnak, de nyilván te ezt úgyis jobban tudod.

3. "Milyen szépen beszélsz magyarul, hol tanultad így meg a nyelvet? " Valahol a "Mama" szó és az "AÁBCCSDDZ..." között.

4. "Érződik, hogy nem tanultál magyarul." Még jó, hogy óvodásként, általános iskolásként és gimisként is magyar nyelvű oktatásban részesültem. (+ bármilyen hihetetlen is legyen, érettségiztem is magyar nyelvből és irodalomból.)

5. "Beszéli a nyelvünket, érti amit mondok?" Nem, bocs, az anyanyelvemen tudok a legkevésbé.

6. "Ti akkor otthon nem is beszéltek magyarul?" Miért ne beszélnénk magyarul? Hisz magyar anyanyelvűek vagyunk.

7."Akkor a te szüleid szlovákok? " Hm, egyszerű példával élve: ha ti most Kínába költöznétek, akkor ti is kínaiak lennétek? 




8. " De ha ti magyar nemzetiségűek vagytok, akkor miért éltek Szlovákiában? " Mert ott van a családunk, a rokonaink, a múltunk és az életünk, csak időközben a határt áthúzták az őseink feje felett; én pedig ebbe a kész helyzetbe születtem bele.

9. "Ok. Ok. Trianon, de akkor azóta miért nem költöztetek Magyarországra?" Mert Szlovákiában nincs lehetőség kettős állampolgárságra, és ha oda köt minden, akkor nehéz az ottani életedről lemondani. Továbbá 21 évesen még nem gondolkoztam azon, hogy mindent ami a szülőföldemhez (hívják bárhogy is) köt hirtelen feldobjam. Te talán igen?

10. "De ezek alapján, akkor te inkább szlovák párti vagy?" Tessék? Mi alapján jutottál erre a következtésre?

képek forrása: Google

You Might Also Like

1 megjegyzés

Subscribe